Beindul a hírnévgenerátor – Az online reputációmenedzsment alapjai

Digitális lábnyomunk PR tevékenységünk egyik legfontosabb tényezőjévé kezd válni. Az, hogy pontosan mit is találnak rólunk a ránk kereső érdeklődők, nagyban befolyásolja, hogy ügyfelekké is válnak-e majd az egyszerű látogatók. Olyan ez, mint jól megválasztani öltözékünket a tárgyaláshoz: ha nem vagyunk igényesek a megjelenésre, az ügyfél egyből arra fog következtetni, hogy termékünk, szolgáltatásunk is gyér minőséget képvisel. Ez a talán nem is olyan tudatos reakció azonban könnyen befolyásolható, ha szakmai hozzáértéssel igazgatjuk megjelenésünket az online felületeken.

 

A véleményvezér hatalma

politician-148838_960_720A jó beajánlás értéke majdhogynem felbecsülhetetlen. Sokan az ismeretlentől való félelem miatt a kipróbálatlan szolgáltatásokat, fiatal, be nem mutatott cégeket nem is engedik a döntéshozóig, így eredményt felmutatni is nagyon nehéz. Mára azonban a hagyományos szájról szájra terjedő továbbajánlás mellett már nagyon komoly piacformáló hatássá nőtte ki magát az online influence marketing is. A véleményvezérek, bloggerek befolyásuktól függően akár csak pár szóval is képesek előtérbe helyezni cégünket, termékünket. Ne felejtsük el, a legjobb reklámfelület mindig egy megbízható személy ajánlata!

A beajánlás persze sosincs ingyen. Járulékos költségként ebben az esetben viszont nem elsősorban anyagi befektetést kell érteni, hanem azt a törődést, kutatómunkát, amit a véleményvezér elnyeréséért kell tennünk. Első körben érdemes a cégünket jól leíró hívószavakkal hasonló témában tevékeny bloggereket keresni. A Google Alerts például tökéletes a fontosabb keresőszavak folyamatos vizsgálatához, de a kívánt eredmény eléréséhez természetesen már számos, jól kidolgozott fizetős szoftverrel is elkezdhetünk dolgozni (mention, Buzzsumo).

A megfelelő csatornák, blogok kiválasztása után nekiláthatunk felvenni a kapcsolatot a véleményvezérekel. Fontos már az elején úgy terveznünk, hogy a későbbi együttműködés kétirányú csatorna lesz: a felületükön való megjelenésért cserébe a cégünk, szolgáltatásunk már elért célközönségét érdemes ilyenkor az adott véleményvezér felé fordítanunk, így ő a friss „hallgatósággal” nézettséget, látogatottságot generálhat majd magának. Később, a bizalom mélyebb kiépülése során lehet komolyabb szívességekre is kérni, például, hogy jelentethetünk-e meg cikket, logót, egyéb online tartalmat a felületén.

 

Márka-érték cuvée

Célközönségünk képviselői döntéseiket minden esetben racionális és érzelmi hatások keverékére alapozva hozzák meg. Nemcsak a rendelkezésre álló adatokból összeállított „legésszerűbb” döntést hozzák meg, hanem a benyomásokból, szimpátiából is merítkeznek. Ahogy régen a jó cégér, úgy ma a megfelelő logó is már megalapozhatja a sikert; ügyeljünk rá, hogy cégünk bárhol is jelenjen meg, jó benyomást keltsen a befogadóban. Az egyszerűen megjegyezhető formák, betűtípusok, vagy akár csak a jó, kellemes színösszeállítás is meghozhatja a kívánt hatást. További ügyes trükk, hogy ha a jól megszerkesztett logónkat nem csak egyetlen kép formájában tesszük elérhetővé, hogy ha valaki fel kívánja használni, akkor a keresési eredményben több verziót (formátumot) is találjon, így a könnyen kezelhető képet nagyobb eséllyel is illesztik olyan felületekbe, amik nekünk reklámértékkel bírnak. Ha pedig ezt épp rossz helyen használják fel (versenytárs, negatív kritika, színvonal alatti tartalom), ne feledjük, mindig módunkban áll eltávolíttatni a logónkat a nem kívánt felületekről.

Hatás ellenhatás – mit tegyünk, ha célzott támadás éri a hírnevünket?

stamp-1660856_960_720Az internet névtelenséget biztosító felületei számos olyan támadható pontot kínálnak fel, ahol ha nem vagyunk tevőlegesen jelen, akkor egyszerűen kicsúszik a kezünkből a gyeplő, és komoly károkat szenvedünk el a rosszakarók véleményei miatt. E helyzetek kezelése sokszor komoly dilemma elé állítja a felület tulajdonosait: ha válaszolnak a kritikára, azzal figyelmet adnak annak, ha pedig nem, akkor tehetetlennek vagy egyenesen arrogánsnak tűnnek. Bárhogy is, a legjobb megoldás, ha ezeket az eseteket igenis kezeljük, és sose hagyjuk figyelmen kívül, hiszen egy-egy megválaszolatlan vélemény könnyedén elburjánozhat még rosszabb irányokba. Legyünk szűkszavúan diplomatikusak, ha megengedhetjük magunknak, igazodjunk a kommentelő stílusához és kezeljük őt látszólag egyenrangú félként. A tiszteletteljes, de önérdeket figyelmen kívül nem hagyó magatartás legtöbbször megoldja a nem túl határozott támadásokat.

 

Online kármegelőzés

Mostanra számtalan olyan felület került olyan piaci pozícióba, amelyeken egyetlen rossz, nem ellenőrzött bejegyzés, keresési találat is komoly károkat tud okozni. Egyik legjobb példa, hogy már egész meme stílussá nőtte ki magát az, hogy nem csak a keresési eredmény, de maga a Google Autocomplete is hordozhat előnytelen információkat, ami bár sokszor vicces dolgokat hoz ki, rossz esetben azonban alááshatja netes hírnevünket is.

tree-200795_960_720Más online hirdetési felületeken is futhatunk bele közösségi megítélés szempontjából kritikus tartalmakba: a Facebook, Youtube, Instagram, Pinterest és Twitteres vélemények is komoly hatással vannak cégünk ügyfélkörére. És hogy mit tehetünk ez ellen? Online reputációmenedzsment tréningük kiváló választ ad digitális hírnevünk kezelésére, sokat tapasztalt, senior trénerünk gyakorlati példákon keresztül valós változást, alkalmazható tudást ígér a tréning résztvevőinek. Jelentkezzen hamarosan induló képzésünkre és tegyünk együtt online hírnevéért!

Az Online Reputációmenedzsment részletes tematikáját megtekinthetik a következő linkre kattintva:

Online Reputációmenedzsment

 A tréninggel kapcsolatos kérdéseivel keresse bizalommal kollégánkat, Ormosi Bonifácot!
ormosi-bonifac-120x160


Ormosi P. Bonifác

tréningszervező
Tel.: +36 30 260 3825 | +36 1 887 2375
E-mail: ormosi.bonifac@soterline.hu