Motiváló vállalatok – A FERRARI

Új rovatunk, a Motiváló emberek cikksorozathoz hasonlóan, olyan kiemelkedő neveket mutat be olvasóinknak, melyek példaértékű pályát futottak be – de ezúttal nem élő személyekre koncentrálunk, hanem napjaink legnagyobb és legsikeresebb márkáira és vállalataira. Első cikkünk az autók egyik etalonjáról, a Ferrariról szól.

ferrari2

A Ferrari név hallatán először eszünkbe juthat a klasszikus tűzpiros sportautó az orrán ágaskodó ló emblémával, vagy éppen a Forma1 legnagyobb rajongótáborát felsorakoztató sikercsapata. Ám a Ferrari Olaszországban nem csak egy cég vagy egy sport, már-már önálló vallássá nőtte ki magát, ebben pedig szinte kizárólagos szerepe van az alapítónak, Enzo Ferrarinak.

Az 1898-as születésű versenyautó-tervező korábban operaénekesnek, majd sportújságírónak készült. Rövid ideig dolgozott is a legnagyobb olasz sportnapilapnak, a La Gazzetta dello Sportnak, viszont ezt abbahagyta, s 1929-ben megalapította első gyárát, a Scuderia Ferrarit (Ferrari versenyistálló), amely versenyautókat és nagy teljesítményű sportautókat gyártott.

Versenyautót ekkor még nem indíthatott a saját nevén, így azokat az Alfa Romeo biztosította számára. A megállapodás mindkét fél számára előnyös volt: Ferrari nagyobb függetlenséget kapott, a sport iránt akkoriban kevesebb elhivatottságot érző Alfa pedig anélkül képviseltette magát a versenyeken, hogy háttérbe szorította volna egyéb üzleti tevékenységeit. Ferrari a saját istállójának élén kibontakoztatta csapatvezetői képességeit. Eltökélt szándéka volt, hogy megszerzi a korszak legjobb versenyzőit, így rövidesen Tazio Nuvolari és Piero Taruffi is csatlakozott hozzá.

Noha mintegy hat évtizeden keresztül rengeteg versenyzővel dolgozott együtt, az etalonnak mindig Nuvolarit tartotta. Az autóját mindig látványos stílusban vezető, hihetetlenül vakmerő olaszban főleg a hozzáállását értékelte, hiszen Nuvolari számára nem létezett elveszett verseny, az utolsó pillanatig hitt a győzelemben. “Nem számított, hányadik helyen áll, lehetett akár hetedik vagy tizedik is, de mindig oroszlánként küzdött” – írta a versenyzőről később.

Ferrari szemében az jelentette a legnagyobb tiszteletlenséget, ha valamelyik pilótája becsmérlően nyilatkozott az autójáról vagy az istállóról. Ezt a szemléletet – főleg a csapatnál az 1970-es évek óta alkalmazott, jelenleg elnökként tevékenykedő Luca di Montezemolo révén – az alapító halála után is igyekeztek fenntartani a Ferrarinál, ezért sem volt meglepő, hogy nemrég a csapat munkáját nem épp burkoltan kritizáló Fernando Alonsót is nyilvánosan megdorgálták. A legfontosabb szabály tehát, melyet a Scuderiához szerződő legnagyobb sztároknak is el kellett fogadniuk: a csapat mindig a versenyző felett áll.

ferrari1

Sokan mondják, Ferrari nélkül nincsen Forma1, ők az egyik legnagyobb múltú versenyistálló. Eddig több mint ötezer versenyen értek el sikereket, számos tehetséget, nem egy későbbi világbajnokot karoltak fel, így méltán és hihetetlen munkával lett legendás a cég.

Enzo Ferrari azonban soha nem tudta felhőtlenül élvezni sikereit. Több pilóta és néző is az ő autói miatt halt meg az évtizedek alatt, hisz ezt a sportot kezdetben nem lehetett a mai biztonsági előírások szintjén korlátozni. Imádott fia, Dino 1956-os elvesztése után (izomsorvadás miatt halt meg) életét az istállónak szentelte, de többé egyetlen versenyre sem látogatott ki. Nem vett ki egy nap szabadságot sem, felesége 1978-as halála után pedig a gyárba költözött. Enzo Ferrari 1988. augusztus 14-én, kilencvenévesen hunyt el Maranellóban.

1991 óta a Ferrari elnöke Luca di Montezemolo, akinek irányítása alatt nem változtak meg az alapelvek, amiket Enzo Ferrari Commendatore-ként alakított ki.

ferrari-logo_0

A Ferrari védjegye a “Cavallino Rampante”, vagyis az “ugró lovacska”. A cég emblémája egy sárga címerpajzson fekete ugró lovat ábrázol, általában egy “S” és egy “F” betűvel, amely a “Scuderia Ferrari” (“Ferrari istálló”) név rövidítése. Az embléma még az olasz zászló színeivel egészül ki a címer tetején.

1923. június 17-én Enzo Ferrari megnyert egy Grand Prix versenyt Ravennában, s a futam után találkozott Paolina grófnővel, Francesco Baracca gróf édesanyjával. Baracca első világháborús olasz hős volt, aki a légierőnél szolgált és mindig egy fekete ágaskodó lovat festetett repülőgépe oldalára. A grófnő megkérte Enzo Ferrarit, hogy fesse a lovat az autóira, mert „szerencsét hoz”. Enzo Ferrari némileg módosított az emblémán: a fekete lovat sárga címerbe helyezte, mivel a sárga volt szülővárosa, Modena színe. Baracca lovának farka még lefelé lógott, Enzo Ferrari felfelé állónak rajzolta.

Ha valaki szeretné élőben megvizsgálni a logót, akár a legrégebbi Ferrari versenyautókon, akár a legújabb csúcsmodelleken, annak érdemes ellátogatni a híres Ferrari Múzeumba, Maranellóba. Mivel a gyár idén márciusban ünnepelte 70. évfordulóját, az átlagosnál is több érdekességgel várja az odalátogatókat.

A Ferrari 1947-ben gyártotta első közúti sportautó modelljét, így már nem csak a versenypályán lehetett rajongani a világklasszis autókért. Az olasz luxusautógyár ma már világszerte 52 piacon van jelen, több regionális központja is létezik, világszerte pedig több mint 200 Ferrari kereskedés működik. Tavalyi adózott eredménye 400 millió euró volt, az egy évvel korábbi 290 millió euróhoz képest. Ez az adat is mutatja, hogy a középkategóriás autók helyett egyre többen választják a luxusautókat, egyre többen valósítják meg álmaikat.

Ha Te is a saját álmaidat szeretnéd megvalósítani másoké helyett, akkor fejleszd magad, szerezz új készségeket, vagy fejleszd profi szintre a már meglévő képességeidet a sikerhez!  Íme pár tréning, amelyek segítségedre lesznek ebben: