Szervezetfejlesztés

A szervezetfejlesztés és célja

„Ahhoz, hogy felfedezzünk egy új kontinenst, készen kell lennünk arra, hogy elveszítsük a part biztonságát.”

(Brian Tracy)

Sokáig a szervezetek megváltoztatása állt a kutatások középpontjában. Napjaink kérdése sokkal inkább az, hogy hogyan lehetne folyamatos változásra, állandó megújulásra képes szervezetet kialakítani?

A szervezetfejlesztés olyan elméleti és módszertani koncepciók gyűjtő kategóriája, amelyek a szervezet egészének fejlesztésére irányulnak. Az OD úgy kívánja elősegíteni a tervezett szervezeti változásokat, és felkészíteni, ráhangolni a szervezeti tagokat a változásokra, hogy a változások mind a szervezet teljesítménynövekedését, mind a szervezeti tagok személyes fejlődését és jólétét szolgálják. Tehát az OD a szervezet egészére kiterjedő, tervszerű beavatkozás, felülről vezetett törekvés, amely a szervezeti hatékonyság növelésére irányul, magatartástudományi ismeretek és technikák felhasználásával.


Területek

A szervezetfejlesztésnek elméleti, tudományos alapjaival összhangban kialakult egy sajátos gyakorlati eszköztára is, amely különböző magatartástudományi, pszichológiai módszereket felhasználó szervezeti beavatkozásokat foglal magában. Ezek a szervezeti beavatkozások olyan akciók, amelyek során az érintett szervezeti tagok megértik, elfogadják és megtanulják a szervezetfejlesztési szakértők által átadni kívánt, a szervezeti hatékonyság növelését szolgáló értékeket, attitűdöket, viselkedési és együttműködési módokat.


Módszereink

A szervezeti beavatkozás során az egyéni vagy csoportos magatartás változtatását módszeres adatgyűjtésre és annak elemzésére építjük:

módszereink


A fejlesztési folyamat

Egy átfogó szervezetfejlesztési folyamat legalább hat gyakorlati lépésből áll:

  1. A változtatás szükségességének felismerése (a probléma tudatosítása)
  2. A tanácsadó belépése a fejlesztési folyamatba
  3. Diagnózis (a problémák pontosítása, a problématerületek meghatározása)
  4. Beavatkozási akcióterv (célok, megoldási lépések, ellenőrzési pontok meghatározása)
  5. Megvalósítás (új viselkedésformák, működési folyamatok, struktúrák stabilizálása)
  6. A szervezetfejlesztési program befejezése (ellenőrzés, a folyamat nyomon követése)

Várható eredmények

Az eredmények különböző területeken mutatkozhatnak meg, attól függően, milyen célt tűztünk ki a diagnózis felállítását követően. Az eredményesség megmutatkozhat pl. a következőkben: