Az első benyomás jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni. Számos kutatás foglalkozik a témával, és bár részleteiben gyakran eltérnek egymástól, abban rendre egyetértenek, hogy a későbbi sikerességet nagymértékben meghatározza az első találkozáskor alkotott kép és kialakított vélemény. De mi is az az első benyomás? Elég csak a megjelenésre összpontosítani vagy 2-3 percig folyamatosan fenn kell tartani a magunkról kialakított pozitív első képet? Inkább a külsőségekre figyeljünk vagy fontosabbak a kimondott szavak, az üzenet, amit a mondanivalónk sugall?
Roger Ailes – You are the Message (1988) című könyve szerint a bemutatkozást követő első 7 másodperc az igazán irányadó. Ugyanezt a jelenséget vizsgálva olyan véleményeket is találunk, ahol ugyanezt az időkeretet 30 másodpercre vagy akár 3 percre is kitolják. Bárhogy is legyen, ezt a rövidke időt úgy kell tudnunk kihasználni, hogy a hallgatóságunk hiteles és szimpatikus személyként könyveljen el minket.
Tippek és trükkök a jó prezentáció elkezdéséhez, a pozitív első benyomás kialakításához:
- Adjuk önmagunkat! Fontos tudni, hogy bármilyen céllal is kerülünk a bemutatkozó fél szerepébe, a legkönnyebben akkor tudunk majd erre fókuszálni, ha önmagunkról hiteles képet keltünk hallgatóinkban.
- Építsünk az erősségeinkre! Mindannyiunkban van valami igazán egyedi és érdekesen bemutatható. Ha ezek mentén kerülünk egy ismeretlen elé, akkor ezzel a hosszútávú bizalmi viszonyt is megalapozhatjuk.
- Engedd el magad, lazíts! A közönség, bár passzív félnek tűnhet egy prezentáció során, mégis gyakran átveszi az előadó hangulatát. Ha látják, hogy nyugodt és jókedvű vagy, ők is hasonlóan fogják érezni magukat.
- Légy jelen! Bármilyen részletesen is készültél fel, sose feledd, hogy a prezentáció „itt és most” történik, és nem egy jegyzetből vagy ppt fájlból kell felolvasást tartani.
- Igyekezz megragadni a figyelmet azonnali intenzív kapcsolatteremtéssel! A kívánt hatásért igyekezz olyan eszközökhöz nyúlni, mint:
Költői Kérdés
Ha egy kérdés önmagában hordozza a választ, azt az érzést kelthetjük, hogy közös állásponton vagyunk, ezzel olyan, mintha a hallgatóság saját véleményét kezdenénk el kifejteni. Például: „Kell-e hangsúlyozni, hogy mekkora probléma manapság a fluktuáció?”
Érdekes tény
Ha a hallgatóság olyan könnyen befogadható információt kap, ami megdöbbentő vagy érdekes, sokkal hamarabb ráhangolódik az előadó stílusára. Elég egy apró szikra, és a figyelem máris a miénk. Például: „Mi a közös Zuckerbergben, Jobsban és Gatesben? Így vagy úgy, de egyikük se végezte el az egyetemet!”
Rövid vicc
A jó hangulat az egyik legjobb szövetségesünk. Ha egy könnyed nevetéssel jobb kedvre derítjük a hallgatóságot, lendületet szerezhetünk egy barátságos hangulatú prezentációhoz. Például: „Mire jó a nyomtató? Lelassítja a papír haladását a szemetes felé.” Természetesen a humornak illeszkednie kell prezentációnk témájához.
Sokkterápia
A jó pillanatban egy meghökkentő tényt bedobva az előadó máris a figyelem középpontjába kerül. Ha jól válogatjuk meg ezt a figyelemfelkeltő gondolatot, később ez hívószóként is rögzülhet és pont ezt felidézve emlékeznek majd vissza prezentációnkra. Példa: „Az esti alkoholfogyasztás sokszor nagyobb stressz a szervezetre nézve, mint a napközbeni munka alatti feszültség.”
Érdekes kép, videó
Ahogy egy szó többet mondhat száznál, úgy egy kép vagy rövid videó is lehet hasonlóan tartalmas üzenet. Egy ilyen képpel ráadásul még a hangulatot is lehet befolyásolni. Egy olyan kép, ahol a növények és a természet dominál, főként nyugalmat vált ki a képet nézőkből.
Bárhogy is fogunk bele a prezentációnkba, mindig tartsuk szem előtt, hogy a hallgatót a hitelesség fogja meg leginkább. Ez a jelenlét igen fontos eleme, amely rendkívül vonzó hatással van az emberekre. A közönség nem a tökéletességet igényli, és bizonyosan nem azt kívánja, hogy valaki olajozottan ledaráljon egy végletekig csiszolt, túlgyakorolt érvsorozatot. A hallgatók nyílt, őszinte, magukat lemeztelenítő, hús-vér embereket akarnak hallani.
Sokan született tehetségek, akiknek a fenti elemek tudatosság nélkül, készségszinten is előjönnek egy prezentáció során. Tehetség ide vagy oda, fontos azonban, hogy a bennünk rejlő értékteremtő erőt karbantartsuk és fejlesszük. Erre kiváló lehetőség a PREZENTÁCIÓS TECHNIKÁK tréningünk, melyre még van lehetőség jelentkezni!