A régi tézis
„Örülj, hogy van munkád, és inkább húzd meg magad.”
A Z generáció talán már nem, de az Y-ok még emlékezhetnek erre a jótanácsra szüleiktől, idősebb munkatársaiktól. Pár éve egy-egy állásért még közelharcot vívtak a jelentkezők, a cégeknek elegendő volt egy portálon vagy újságban (ó, régi szép idők és feleslegesen kiirtott erdők, hogy a CSR oltárán is áldozzunk) közzétenni a hirdetést és számolgathatták az önéletrajzokat. Nem sok energiát kellett fektetniük olyan extra feladatokba, mint munkatársi elégedettségmérés, munkaerő-megtartás és az ezekből kifejlődött új „szitokszó”: az employer branding.
A lufi azonban kipukkant
CSAKHOGY. A bérek emelése ugyan még mindig erős fegyvertény és egy jó juttatási csomag is sokat nyom a latban, de ahogy rengeteg felmérés kimutatta már, az Y generációnak nem elegendő magas fizetést kínálni. A mai huszas-harmincas korosztály hajlandó akár kevesebb bérért is elmenni egy olyan munkáltatóhoz, aki
- rugalmas munkaidőt, home office-t kínál
- erős belső talent programot, karrierprogramot tud felmutatni
- modern, magas színvonalú munkakörnyezetet garantál
- folyamatosan képzésekre küldi és fejleszti munkavállalóit
- multikulti környezetet biztosít
És ezeken felül igenis erős fegyvertény, hogy jó-e az adott munkaközösség, korrekt-e a vezető, támogatják-e a sportolást és van-e gyümölcsnap vagy ingyen kávé. Ez csak egy pár apró fogás a munkavállalókat megszerezni és megtartani kívánó cégek eszköztárából.
Employer Brandig
És ezzel el is értünk az Employer Brandinghez, ami mindezeknek a törekvéseknek rendszere és célja – a munkáltatói brand felépítése, a vállalat, mint márka, pozitív marketingje az álláskereső és a saját munkavállaló felé is. A vállalat célja végtelenül egyszerű: szeressenek ott dolgozni a munkavállalók. Ha a dolgozóik elégedettek a munkahelyükkel, az egyre több platformon jelenik meg és válik a cég pozitív védjegyévé.
Miért fontos ez?
Ettől sok munkáltató megijed, pedig óriási fegyvertény a jó HR-es és vezető kezében. Ha nincsenek meg az alapok (lásd a fenti felsorolásban biztosított lehetőségek), akkor persze nehéz dolguk lesz, de még így is vissza lehet hozni a céget a játszmába.
Az online jelenlét és a pozitív üzenet
Nézzünk egy egyszerű és könnyen alkalmazható eszközt, mellyel növelhetjük a cég népszerűségét.
A legtöbb cégnek ma már van saját profilja valamely (vagy mindegyik) közösségi oldalon. A nagy cégek ott vannak a LinkedIn-en, a Facebookon, az Instagramon és a Twitteren, hogy csak a legnagyobbakat említsük, de még a kis cégek is zömmel megtalálhatóak a Facebookon. Fontos, hogy a cég ne csak létrehozza, és aztán hagyja elsüllyedni közösségi média oldalát a feledés jótékony homályában, hanem folyamatosan kezelje is. A magára hagyott céges oldalnál a nem létező céges oldal még mindig sokkal jobb.
Nem igényel nagy erőforrást ez a jelenlét. Legyen egy delegált kolléga, aki elég kreatív és lelkes, valamint rendelkezik némi social media ismerettel. Legyenek olyan belső események, rendezvények, célkitűzések, eredmények, melyek megjelenhetnek hírként, és ezek lehetőleg olyan pozitív visszajelzést váltsanak ki, hogy elinduljon egy beszélgetés a munkavállalók között. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy a cég brandként működjön, vagyis legyenek a vállalatnak értékei, törekvései, a konkurenciától megkülönböztető vonásai, melyeket képvisel. Ezzel legyen tisztában a marketinges kolléga is, és lehetőleg az egész vállalat, mert az új kollégát egy már jól működő egységbe szeretné a cég integrálni. Az egység és a csoporttudat jelenléte minden jelölt számára fontos, és ebbe az egységbe nyerhet bepillantást a kiszemelt jelölt már az állásinterjú előtt a közösségi oldalakon való jól kezelt jelenléttel.
Hogyan tovább?
Heti cikkünk egy kis szeletét vizsgálta az employer brandingnek, és nem véletlenül ezt a szeletet választottuk. A közösségi oldalak minden cég számára adottak, és a legtöbb helyen találunk olyan kollégát, akinek megfelelő affinitása van az online közösségépítéshez – mindehhez a technikai ismeretek pedig már könnyen elsajátíthatók egy-két jó tréning keretein belül.
Ajánljuk februári tréningjeinket mindazon vezetők, HR-es kollégák és marketingesek figyelmébe, akik szeretnék cégeiket kívánatosabbá tenni a munkahelykeresők vagy éppen az átcsábítani kívánt munkaerő számára.