A „látogatottsági szám” egyfajta varázsigekén ette bele magát az online marketing köznyelvébe. Bár kétségtelen, hogy a mai napig lehet párhuzamot hozni a honlapunkon mérhető látogatottsági szám és a bevétel között, de abszolút mérőszámnak ez már semmiképpen nem felelhet meg. Az online marketing folyamatosan változó világában egy másik mutató kezdi átvenni a korábbi, kattintás alapú eredményvizsgáló szerepét: a konverzió.
Az első kattintástól a profit felé
Kezdjük az alapokkal: a konverzió egy olyan jelenség, amely azokat az eseményeket fedi le, amelyek az online felületünkön keresztül megvalósítandó üzleti célunkat szolgálják. Azaz minden olyan tevékenység konverzió, amit a látogató tesz, és ezzel a honlapunk célját szolgálja ki. Ez persze sok minden lehet: magától értetődő például az értékesítés, de ugyanígy ebbe a kategóriába esik a hírlevél-feliratkozás vagy az ajánlatkérés is. Tulajdonképpen bármi olyan látogatói tevékenység konverzió, ami szerepet vállal profittermelési láncunkban. Ebből adódóan két alapvető részre bonthatjuk és vizsgálhatjuk ezt a jelenséget: szándékos és nem szándékos konverzióra.
A szándékos konverzió kategóriájába esik minden, amit valóban célunk volt elérni. Az „Iratkozz fel hírlevelünkre!” ikonok mögött például pont ilyen lehetőségek bújnak meg (call to action gomb), de egy tartalom elolvasása, kapcsolat kikeresése is ide tartozik.
Második kategóriába tartozik a nem szándékos konverzió, azaz minden olyan látogatói tevékenység, ami malmunkra hajtja a vizet, és bár nem célozzuk meg, mégis megesik. Legismertebb példa erre a továbbajánlás, ill. megosztás. Bár lehet, hogy a tartalom készítésekor nem volt célunk, hogy a fogyasztói oldal is további marketingtevékenységet folytasson, a megfelelő tartalom mégis arra sarkallta a fogyasztót, hogy ezt tegye: a megosztással még több lehetséges partnert tudtunk megszólítani.
A fentiekből elég egyértelműen látszik tehát, hogy a látogatók száma és a konverzió bár összefüggnek, közel sem mutatnak azonos mintázatot. Hacsak nem vagyunk reklámfelületet szolgáltató cég (ahol ugye a konverzió maga a felület megtekintése), a konverziókövetés mutatja a legpontosabb képet az online marketing világában.
Hirdetési célkereszt
Fontos, hogy az ún. konverziós rátánkat folyamatosan figyeljük. Ez a mérőszám egy jól követhető hányados: a konverziós események számát elosztjuk a látogatók számával. Ez a szám jó esetben 3% körüli értéket ad. Alacsonyabb eredmény esetén valami nem jól működik, így fontos belenyúlni a hirdetési stratégiánkba.
A Facebook számos lehetőséget ad stratégiánk felfrissítésére, a konverziós ráta javítására. A legfontosabb beállítási módok között például az egyik leghangsúlyosabb a célközönség meghatározása. A módszerrel egész pontosan be tudjuk határolni, kinek is akarunk hirdetni, de ne vesszünk el a végletekig részletezésben! Van, hogy pont a széles spektrumú beállítás hoz nagyobb eredményt. Az alacsony konverziónak persze számos más tényező is lehet az oka. Az egészen plátói hirdetési dizájn nem elég figyelemfelkeltő mivolta, de a komolyabb stratégiai érzéket igénylő hirdetési időzítés is fontos szerepet játszhat. Meg kell tanulnunk eligazodni a Facebook lehetőségeiben, hogy ki tudjuk használni marketing eszközeit, s ne csupán egy durva pénznyelő legyen ez a felület!
Marketing csomagolópapír: a tartalom
Sorvezetőnek bevett alapgyakorlat a marketing tervezés során a Mit? Kinek? Mikor? Miért? Hogyan? kérdésvázlat. Az online felületeken ezt nagyjából úgy lehet értelmezni, hogy
- Milyen tartalmat?
- Milyen célközönségnek?
- Mikor lenne a leghatékonyabb a tartalom a publikálást és a közönségciklust figyelembe véve?
- Milyen célból kommunikálok?
- Milyen formában szólítom meg a célközönséget?
A tartalom meghatározása nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk, hiszen mindez egy egyszerű érdekütközésre épül: a Facebookon böngésző célközönségünk azzal a tudattal nézegeti a felületet, hogy ő valójában csak szabadidejében ingyenes tartalmat fogyaszt, szórakozik, míg nekünk, hirdetőknek pedig az a célunk, hogy úgy ragadjuk meg a célközönség figyelmét, hogy ő közben ne vegye észre, hogy valójában nekünk termel profitot. Egyszerű példa erre, ha egy ruhakereskedő cég szezonális darabjait töltögeti fel a jól meghatározott célkorosztálynak, aki a ruhák látványától automatikusan úgy kezdi érezni, neki szüksége lehet a látott ruhára. A fogyasztó, ha végül konverziót generál, úgy érzi majd, hogy szabadidős tevékenységet élt meg, hiszen szórakozás közben lecsapott egy jó lehetőségre, holott, a hirdető oldaláról nézve, tevékenységével valójában éppen shoppingolt, sőt, jó esetben bevásárolt a fogyasztó.
Változáskezelés
Mark Zuckerberg aranyat érő közösségi hálója mára a világ egyik leghatékonyabban használható reklámfelületévé nőtte ki magát. Bár a reklámvakság már ezen a területen is gyakorta komoly károkat okozó jelenség, a cég designerei folyamatosan változtatnak valamit a Facebook felületén, így hirdetéseink általában hatékonyan célba juttathatók.
A folyamatos változások azonban a konverziós rátából tartósan meg nem tartható mutatót formálnak, így fontos, hogy állandóan naprakészek legyünk a hirdetési rendszer legújabb lehetőségeivel kapcsolatban. A Soter Tréningakadémia ehhez nyújt támogatást: szakképzett senior trénereink területükön gondos alapossággal, minden tréningcsoporthoz egyedileg felkészülve osztják meg tudásukat partnereinkkel. Jöjjön el Facebook marketing képzésünkre, és tegyünk együtt hirdetései hatékonyságáért!
A tréninggel kapcsolatos kérdéseivel keresse bizalommal kollégáinkat!

Gáspár Zsóka |
---|
Tréningágazat-vezető |
info@treningakademia.hu |
+36 1 887 2326 +36 30 261 5809 |