„Annál, hogy kiképzed az embereidet, és itthagynak, egyetlen rosszabb létezik: nem képzed ki őket, és maradnak.” (Zig Ziglar)
Hogyan tartsuk meg munkavállalóinkat, amikor a cégek versenyt futnak értük? Múlt heti cikkünkben az Employer branding jelentőségét taglaltuk – nagyobb részt a munkaerő megszerzését, kisebb részt pedig a megtartását véve górcső alá. E heti cikkünk mintegy folytatásként pedig magára a megtartásra, ezen belül is a motiválásra helyezi a hangsúlyt.
A motiváló tényezők
Nem mi találjuk fel a spanyolviaszt azzal, hogy leírjuk, melyek a legfontosabb motiváló tényezők a munkahelyen, de fontos és hasznos, hogy együtt lássuk őket, tisztában legyünk azzal, mely területen vannak lehetőségeink juttatásokat felkínálni (mint munkaadó) és kérni (mint munkavállaló).
A legfontosabb motiváló eszközök a munkahelyen:
- Versenyképes fizetés
- Teljesítményalapú bónuszrendszer reális és világos célkitűzésekkel
- Egyénre szabott béren kívüli juttatások
- Belső karrierlehetőség, új feladatkörök, talent program
- Jó munkahelyi közösség
- Céges rendezvények és továbbképzések, a folyamatos fejlődés biztosítása
- Rendszeres vezetői visszajelzés a munkáról, legyen az építő kritika vagy dicséret
- Rugalmas munkaidő, home office lehetőség
- Igényes iroda, modern eszközök
- Piacvezető státusz az iparágban, jól hangzó brand
Nagyon kevés munkáltató képes ezt a csomagot egy az egyben biztosítani munkavállalóinak, ezért fontos, hogy a megfelelő lehetőségeket válasszák, melyeket a ráfordítható erőforrásaikkal legjobban ki tudnak használni.
Ha egy vállalkozás nem rendelkezik elegendő anyagi erőforrással, hogy munkatársainak versenyképes fizetést vagy a legjobb technikai eszközöket biztosítsa, még mindig kialakíthat egy olyan közeget, melyben munkavállalója biztonságban érzi magát, legyen az egy hiteles vezetői réteg, egy folyamatosan új kihívásokat kínáló munkakör, vagy egy jó csapat, akik a vezetés támogatásával rendszeresen szerveznek közös programokat.
Ugyanakkor, ha egy cégen belül feszültségek vannak a vezetők és beosztottak között, nem jó a munkahelyi légkör, nincsenek visszajelzések a munkavállalók felé, még mindig előhúzhatjuk a „jó fizetés és bónusz kártyánkat”, mely sokak számára továbbra is első a motivációs listán. Mégis megéri kicsit hosszabb távra gondolkodni, és más lehetőségeket is számításba venni.
A tréning, mint motiváció
Főként az Y generációra jellemző, hogy azonnali sikert és elismerést szeretne, utána új kihívást, majd újabb sikert és elismerést… és így tovább, míg az adott cég által biztosított lehetőségek elfogynak, és a tehetséges, de telhetetlen Y továbbáll. Nagyon sok vállalat nincs még berendezkedve ennek az egyre nagyobb teret nyerő generációnak az alkalmazására, és kvázi „kiszolgálására”. Azonban 2020-ra a munkaerőpiac 80%-a az Y generáció tagjaiból fog állni, a legtöbb vezetői posztot ők fogják betölteni, ezért mára nem alternatíva, amivel sok cég mégis próbálkozik: integrálni őket a meglévő céges kultúrába.
A cégek lassan alkalmazkodnak ahhoz, hogy kialakult egy olyan munkavállalói réteg, amely nem röghöz kötött, amely pontosan tudja, hogy milyen bérre van szüksége a jó élethez (és nem a megélhetéshez!), és ezt nem szégyelli elkérni. Ha az első helyen nem kapja meg, hát továbbmegy a következő interjúra.
Az ő motivációs eszközeik egészen mások, mint az X generációé. A fizetés visszacsúszik, és a hangsúly a jó munkakörnyezetre, a folyamatos fejlődésre, a kihívásokra helyeződik át. Már a munkaerő keresésénél figyelni kell arra, hogy mely korosztályt szólítja meg a munkáltató. Az interjún már egészen más technikát kell alkalmazni a X, az Y és a mostanában megjelenő Z generációs jelöltek esetében. És az adott cégkultúrába megérkező új dolgozóként ismét csak máshogy kell motiválni őket. Eddig csak generációkat említettünk, pedig mindenkinek egyénenként változó a motivációs eszköztára, a generációkra szűrés csak egy nagyon elnagyolt (de megkerülhetetlen) módszer. Hogyan lehet tehát mindennek megfelelni?
Fejlődj és fejlessz!
A fejlődés minden emberben jelenlévő igény, a legtöbbször még azokban a kollégákban is jelen van, akik a leghangosabban sóhajtoznak, mikor vezetőik kimondják azt a szót, hogy „tréning”. Maga a képzés persze nem csodaszer, ne is úgy képzeljük el, mint a megoldást minden bajunkra. Viszont kiszakít a mindennapi rutinból, magunkra irányítja a figyelmünket és elgondolkodtat.
Legyen szó akár szakmai továbbképzésről, ahol meglévő ismereteinkre építhetünk; tréningről, ahol kompetenciáink fejlesztése mellett kicsit jobban megismerhetjük önmagunkat, vagy csapatépítésről, mely segít, hogy az emberek, akikkel hetünk egy igen nagy részét töltjük, közösséggé formálódjanak – a fejlesztés minden ága azt a célt szolgálja, hogy kissé jobban érezzük magunkat a világban, magabiztosabbak legyünk benne.
Nem mellesleg növeli az értékünket a munkaerőpiacon.
Felmerül a kérdés, hogy kifizetődő-e a munkáltatónak továbbfejleszteni a munkavállalóját, ha aztán elszipkázza tőle egy több lehetőséget biztosítani tudó versenytárs. Zig Ziglar, amerikai író és motivációs tréner, szavait hívva segítségül, ebből a kérdésből indult ki cikkünk.
A képzés és fejlesztés amellett, hogy erős motiváció, amely egyre erősebbé és keresettebbé válik a piacon, a versenyképesség záloga is. A hozzáértő munkaerőt nem készen kapja a cég – jó esetben. Hiszen mi a rosszabb: egy alakítható és fejleszthető tehetség, vagy egy profi sok rögzült szokással, ami nem biztos, hogy passzol a cég értékeihez?
Építs közösséget!
A munkahelyek ideálisan olyan közösségek, melyekben különböző területekhez értő emberek dolgoznak ugyanazért a célért. Az alapjuk a szakértelem és az együttműködés, a versenyképességük titka pedig a folyamatos fejlődés. Az emberek fejlesztése, a közösség fejlesztése, a munkakörnyezet fejlesztése. Mindez pedig nem hajtható végre motivált dolgozók és vezetők nélkül.
Zig Ziglarral kezdtünk, és keretet adva e heti cikkünknek, vele is zárjuk.
„Az emberek gyakran mondják, hogy a motiváció nem tart sokáig. Nos, a fürdés sem… Ezért kell naponta megmártózni benne.”
A Soter Tréningakadémia olyan területeken és témakörökben kínál tréningeket és egyéni fejlesztési terveket, melyekre a jelenlegi munkaerőpiacon a legnagyobb szükség van. Kihelyezett programjainkat partnereink igénye szerint alakítjuk ki, nyílt tréningjeink pedig lehetővé teszik az egyes kollégák egyéni fejlődését interaktív, tudásmegosztó csoportjainkban.
TRÉNINGKALENDÁRIUM 2018/I. FÉLÉV
Tréninggel kapcsolatos kérdéseivel keresse bizalommal kollégáinkat!

Gáspár Zsóka |
---|
Tréningágazat-vezető |
info@treningakademia.hu |
+36 1 887 2326 +36 30 261 5809 |