Felismerik a cégek, hogy változtatniuk kell? Miből áll a változásmenedzsment? Mik a lépések?
Változásmenedzsment témakörben véleményem szerint az egyik legkönnyebben értelmezhető, gyors áttekintést nyújtó összefoglalót J. Kotter és H. Rathgeber írta meg „Olvad a jéghegyünk!” címmel.
Mai postunkban ennek pontjait foglaljuk össze ízelítőül, hogy minek a mélységeibe tudunk egy Változásmenedzsment tréning során belemenni.
A könyvben egy pingvinkolónián keresztül segítenek az írók megérteni a változásmenedzsment folyamatát, így mi is ezt hívjuk segítségül.
1. Alapozd meg a változást!
- Veszélyérzet kialakítása a szervezetben, hogy megbirkózzanak a problémával.
- Megértetni mindenkivel, hogy fontos és szükséges a változás.
Példa a történetből:
- Ameddig csak vissza tudnak emlékezni a pingvinek, jéghegyük tökéletes.
- Van legalább egy pingvin viszont, Fred, aki folyamatosan figyel, lejegyzi meglátásait, ötleteit és következtetéseit, s érzékeli a problémát.
- Fred tudja, hogy tenni kell valamit, de nincs vezető pozícióban, nem tud kijelenteni semmit, vagy másokat irányítani, hogy mit tegyenek.
- A vezetők között van egy fő, akit nyitottabbnak, közvetlenebbnek, megközelíthetőnek lát Fred, kapu lehet a megoldáshoz, de elsőre ő is kételkedik Fredben. Azonban igyekszik megnézni, mélyebben megérteni a lehetséges problémát. Ez a vezető aztán Fred mellé áll, szintén tenni akar.
- A vezetőtársak kételkednek, nem szánnak időt arra, hogy feltérképezzék, ténylegesen probléma van-e. Nem akarják meghallgatni Fredet, de a vezető eléri a vezetőtársaknál (meggyőzéssel, motiválással, asszertivitással), hogy létezik a probléma, nézzenek rá.
- Fred tájékozódott, hogy kiknek fogja elmagyarázni a problémát, s ehhez kreatívan alakította ki az információátadás módszerét (prezentáció).
- Mikor a vezetőség kezdi érteni a problémát, nincs egyetértés, hogy a csapatot bevonják-e, avagy csendben vizsgálják ki a dolgokat, a többségnek semmit se mondva a lehetséges veszélyről. Végül a veszély nagyságát egy gyors módszerrel nagynak ítélik, s beavatják a teljes csapatot a részletekbe, lehetőséget adva a kérdéseknek és a teljes megértésnek.
2. Gondosan megválasztott csoport kialakítása a veszélyhelyzet elhárítására, a változás irányítására
- Legyenek vezetési képességeik, hitelesek legyenek
- Tudjanak kommunikálni és elemezni
- Valamint legyenek tisztában a veszély nagyságával
Példa a történetből – A csapatmunka értéke, többlete
- A megoldásért dolgozó csapat kiválasztása hozzáértés alapján, illetve kulcsember beválasztása, akit kedvel és követ a csapat.
- Ezeknek a személyeknek össze kell dolgozniuk, csapatot kell alkotniuk, akkor lesznek többek egyes egyéneknél. Hangsúlyt helyeztek csapatuk összekovácsolására.
3. Döntsd el, mi a teendő!
- Megvalósítható jövőkép megtalálása
- Stratégia és vízió kialakítása
- Miben tér el a jelen és a jövő
- Hogyan valósítható meg az adott jövőkép, hogyan érhető el
Példa a történetből:
- A sirály – Külső szem bevonása, más szervezet megoldásainak megvizsgálása. Külső személyt is meghallgattak az ő megoldásukról. Ennek alapján, ezt módosítva alkották meg saját megoldásukat.
- Brainstorming, mindenki ötletének meghallgatása a megoldás megtalálására.
- A teljes kolónia bevonása, közös érdek és cél elérésére.
4. A jövőkép kommunikálása a teljes szervezetnek, hogy azt megértsék és elfogadják
- Meggyőződni arról, hogy mindenki érti a változás lényegét, a stratégiát és a jövőképet
Példa a történetből:
- Izgatott, aggódó, szkeptikus és tradíció foglyai azok, akiknek a kidolgozott megoldást kommunikálni kell. Mi lehet erre a megfelelő módszer?
- Motiváló előkészítés a vezértől, majd részletes kifejtés egy mindenki által kedvelt figurától, természetesen lehetőséget adva a kérdezésre.
- Az első beszéd után megtervezték, hogy a kolóniát hogyan fogják állandóan emlékeztetni a teendőkre, a változás szükségességére és mikéntjére – emlékeztető plakátok alkalmazása.
5. Időközben felmerülő akadályok elhárítása
- Mások felhatalmazása a munkafolyamatokra – szerepek kijelölése
- Ellenálló, ellenkező hangok meghallása és kezelése
- Pozitívumok kihangsúlyozása
Példa a történetből:
- Az ellenállók, ellenzők hangja erősödik, melyek láncként indítanak el további negatív hullámokat is.
- Ezzel a kételkedéssel is szembe kell nézni, amikor változásról, a változás menedzseléséről beszélünk, s a kolónia egészének újbóli motiválását kellett megvalósítani.
- Mindenkinek lehetőséget kívántak adni, hogy tudásukhoz, tapasztalatukhoz mérten hozzá tudjanak járulni a változás megvalósításához:
- gyerekek segítettek a halgyűjtésben
- felderítő csapatot alakítottak ki
- tervezők voltak, akik a tudományos alapokat vizsgálták meg
- folyamatosan kommunikáltak a kolóniának, stb.
6. Gyors győzelem elérése és megünneplése – látható, egyértelmű
- A munka lendületének fenntartása a megoldás kivitelezése során
- Az apróbb sikerek ünneplése a motiváció fenntartása érdekében
- Vezetés, iránymutatás, bátorítás
Példa a történetből:
- Az új megoldás eleinte még döcögött, de a kisebb problémákkal hamar meg tudott küzdeni a kolónia, akik csapatként tudtak már együttműködni.
- Hősök napjának kialakítása, mikor az első felderítők visszaérkeztek – munkájuk elismerése és megünneplése.
- Azok megünneplése is, akik a hősök táplálásán dolgoztak.
7. A munka folytatása, míg nem sikerül megszilárdítani a változást, míg az nem lesz a szervezeti kultúra része
Példa a történetből:
- Aki a változás élére állt, nem hagyta pihenni és leállni a csapatot, folyamatosan motiválta őket.
- A megünnepelt sikerek után tovább buzdította a csapatot a még jobb megoldás felé.
- Amikor az első megoldás nem tűnt tökéletesnek, sarkallta a csapatot a további tökéletesítésre.
8. Tartóssá tenni a változást
- Gondoskodni arról, hogy a változásokat ne gyűrje maga alá a hagyomány
- Új szervezeti kultúra kialakítása
Példa a történetből:
- Vezetőség lecserélése, a korábbi vezetőség tiszteletben tartásával.
- Új szerepek kialakítása és vonzóvá tétele, megszilárdítása, hogy az újfajta életmódot minél hatékonyabban tudják megvalósítani – pl. felfedezők és az ő kiemelt státuszuk.
- A változást (hasonlóan a szervezeti kultúra változásához) idővel mindenki elfogadta, ami nem jelenti, hogy mindenki kedvelte és elégedett volt vele.
- Fontos átadni az információkat az új generációnak, hogy ismerjék, honnan hová jutott a kolónia, s képesek legyenek maguk is változtatni, amikor szükséges – pl. a vezető mesélt az ifjaknak a későbbiekben.
Forrás:
J. Kotter & H. Rathgeber. (2007). Olvad a jéghegyünk! Trivium Kiadó, Szekszárd.
Amennyiben érdekli, a gyakorlatban ezt Ön hogyan tudná megvalósítani, hol tart jelenleg szervezete, jöjjön el Változáskezelés tréningünkre!
Kérdéseivel, ajánlatkérésével forduljon bizalommal kollégáinkhoz!

Gáspár Zsóka |
---|
Tréningágazat-vezető |
info@treningakademia.hu |
+36 1 887 2326 +36 30 261 5809 |