2016. szeptember 7-én beszélgettem Hári Péterrel, a CX-Ray startup alapítójával és ügyvezetőjével. A beszélgetésre a cég Krisztina körúti székhelyén, az egyik tárgyalóban került sor. Azért is emelem ki a helyszínt, mert a laikus elme éppen így képzeli el egy fiatalok által indított startup bázisát. Ping-pong és csocsó asztalok, babzsákok a pihenőben, tágas terek, beáramló fény és üvegajtók tömkelege. Arra gondoltam, hogy itt minden adott ahhoz, hogy pezsegjen az agy, és jöjjenek a fejlesztő ötletek. Aztán a Péterrel való beszélgetés meg is erősített ebben.
Hári Péter névjegy: A 2014-ben alakult CX-Ray ügyvezetője. Több éves tapasztalattal rendelkezik szervezetfejlesztésben. PhD disszertációjának témája az volt, hogy a szociális háló hogyan hat a szervezeti hatékonyságra. Manapság szeret Pythonban programozni, és boldoggá tenni az ügyfeleket. Segít mindenkinek a CX-Ray-nél, hogy a legjobbat hozza ki magából.
Kérlek, mesélj pár mondatban arról, hogyan alakultatok ki, hogy született a CX-Ray?
Eredetileg egy szervezetfejlesztéssel foglalkozó tanácsadó cégnél dolgoztunk és egyre inkább azt tapasztaltuk, hogy a különböző projektekben elkezdtek dominálni azok a szoftverek, amelyeket az elemzésekhez használtunk. Én, mint szervezetpszichológus csöppentem bele abba a projektbe, melyből később kivált a kezdeti CX-Ray csapata, és legnagyobb szerencsémre a szervezetpszichológia mellett a szoftverfejlesztés volt a másik érdeklődési köröm, így természetesen ebben az irányban haladtam én is tovább.
A tanácsadó cégtől főleg a fiatalabb kollégák jöttek át, és akkor még Záboji Péter vezetésével, megalakult a 6 főből álló CX-Ray csapata.
Minden újonnan megalakuló cég életében a legnehezebb időszak a kezdet. Nincsenek még kialakult folyamatok és felelősségek, mindent először csináltok. Nálunk is rengeteg energiát elvett az, hogy a saját belső folyamatainkat kialakítsuk. Aztán történt egy olyan tragédia, ami szinte visszaküldött minket a starthoz.
Háromnegyed évvel az indulás után váratlanul és tragikus módon elhunyt Záboji Péter, aki a cég ügyvezetője volt. Azon felül, hogy mindannyiunkban egy hatalmas törést okozott az elvesztése emberileg és szakmailag is, a kezdeti befektetőink és megrendelőink is eltávolodtak tőlünk, mivel Péter volt az arc, aki a céget képviselte.
Innen nagyon nehéz felállni egy még kialakulatlan cégnek, egy olyan startupnak, ahol az ötlet, a termék van meg, és ezt kell becsomagolni és értékesíteni. Szerencsénk volt azonban, mert akkoriban az NNG-nél tartottunk prezentációt és Balogh Péter, az NNG megalapítója, fantáziát látott a termékünkben és felkarolta a céget. A segítségével kezdtünk bővülni és innentől már elkezdett kialakulni, majd végleges formát ölteni a csapat.
Hogyan áll össze ez a csapat? Milyen kritériumok alapján állapítjátok meg, hogy kikre van szükség ahhoz, hogy működjön a cég?
Jelenleg 12 fő van a csapatban. Három fő területünk van: a business development, a szoftverfejlesztés és a kutatás-fejlesztés. Mára mind a három területnek megvan a vezetője, kialakultak a felelősségkörök, de azért van még hová fejlődnünk.
Hozzánk legtöbbször ajánlással érkeznek az új kollégák és aztán az interjúk, vagy a munka során kiderül, hogy közénk valók-e. A kezdeti csapatból nincs már itt mindenki, de rengeteg kreatív és lelkes új emberrel bővültünk. Az értékesítőnk például egy az egyben „besales-elte” magát hozzánk, esélyt sem hagyott arra, hogy ne vegyük fel.
Amit én keresek az új kollégákban az a nagyfokú proaktivitás, ami nélkül nem lehet életben tartani és fejleszteni egy startupot, valamint nagyon fontosnak tartom, hogy ha valamit eltervez az illető, azt mindenképpen vigye végig. Ötletből lehet ezernyi, de ha mi megterítünk az ötletnek, eszközt és időt biztosítunk a végrehajtásához, akkor azt ne hagyja abba. És itt biztosítottak az eszközök.
Merre haladtok? Miben szeretnétek még fejlődni, mint cég és mint csapat?
Elsősorban a business development területen kell még sokat fejlődnünk. Ezt a területet jelenleg én vezetem, de idővel szívesen átadnám, és inkább kutatás-fejlesztéssel foglalkoznék. Viszont éppen a business development az, amire a leginkább szükségünk van most, és így a legtöbb előrelépést is ott kell véghezvinnünk a közeljövőben.
Nagyon sokat fejlődtünk a folyamatainkban és a felelősségkörök kialakításában, de vannak még itt is fehér foltok. Minden területen szükségünk van még emberekre, de úgy érzem, hogy a jó úton haladunk.
És Te személy szerint miben fejlődnél még?
Rengeteg területen fejleszteném magam. Nem is tudok hirtelen kiemelni pár dolgot, de talán az emberekkel való bánásmód, a kollégákkal szembeni bizalom erősítése és a delegálás az, amit elsősorban mondanék. Nagyon fontos, hogy vezetőként megállja az ember a helyét, mert csak így őrizheti meg azokat az embereket, akiket nem tudna, vagy nem szeretne pótolni és így találhat rá azokra az új kollégákra, akik viszont hiánypótlók lehetnek a cég életében.
Mit tanácsolsz azoknak, akik startup indításába kezdenek?
Ha megvan az ötlet és az alapkoncepció, akkor mielőbb kezdjétek el értékesíteni. Mi nem ezzel kezdtük, ezért is javasolnám mindenkinek. Amíg nem tudod értékesíteni az ötletedet, addig nem is tudod jó irányba továbbfejleszteni azt, így az értékesítés nagyon fontos az indulásnál.